Gå til hovedindhold
Viden

Tegneserier er også læring - og Nota har mange tegneserier på lyd

Der er ingen grund til at gemme tegneserierne væk, når dine elever skal lære at læse. Læsning af tegneserier understøtter nemlig læring og komplekse tekstforståelser hos læsere i alle aldre.
1. september 2016
Hænder der bladrer i tegneserie

Notas digitale bibliotek på nota.dk giver ikke bare adgang til tusindvis af bogtitler indenfor skønlitteratur og faglitteratur. Vi har også et bredt udvalg af tegneserier indlæst som visuelle lydbøger. 

- Da vi for nogle år siden fik gruppen af ordblinde ind som brugere hos Nota, gik vi i gang med at tænke over, hvad der kunne motivere børn og unge med læsevanskeligheder til at læse. Det fortæller Stine Duus Svendsen, som er teamleder i Notas Lydproduktion.

- For mange af dem er læsning jo både en pligt og en udfordring. Vi ville gerne udvikle et målrettet tilbud, der kunne gøre læsning til noget unge har lyst til at beskæftige sig med helt frivilligt og for deres egen skyld, fortæller hun.

Eleverne kender tegneseriernes visualitet fra digitale platforme

Medlemmerne af Notas ”tænketank” var enige om, at en kombination af lyd og mange billeder ville være et godt tilbud. Heraf opstod ideen om, at Notas digitale bibliotek også burde tilbyde tegneserier med lyd.

Rikke Platz Cortsen, ph.d. i litteraturvidenskab, Københavns Universitet, og Mette Jørgensen, ph.d. i litteraturhistorie, Professionshøjskolen UCC, bakker op om, at tegneseriernes visualitet appellerer til nutidens digitalt indfødte børn og unge:

”Billeder (og film) er formidlingsformer, som eleverne allerede kender godt fra deres daglige brug af Instagram, YouTube, Facebook, gaming og andre digitale medier eller platforme”, skrev de i efteråret 2015 på Dansk Magisterforenings Faglige Forum på www.dm.dk. 

FORDELE VED TEGNESERIER PÅ LYD
1.    Gør læsning sjovere og mere levende. 
2.    Kan motivere elever med læsevanskeligheder.
3.    Næsten som at se film 

en_digital_tegneserie_bliver_til_original_1.mp4

Vi har udviklet vores egen unikke metode

Heldigvis har Nota en medarbejder, som er teknisk kyndig og samtidig har stor viden om tegneserier. Han hedder Marius Bredsdorff, og han har elsket tegneserier, siden han læste Anders And-bladene hjemme hos sin mormor.

- Jeg læste hvert eneste blad igennem mange gange og fik mere ud af det for hver gang, efterhånden som jeg blev bedre og bedre til at læse ordene, fortæller Marius. Det er ham, som har opfundet den unikke metode, der kan lave trykte tegneseriehæfter om til digitale lydbøger. Vel at mærke på en måde så de tegnede sider ser flotte ud på en skærm.

- Det skal være samme oplevelse, som hvis du sad med bogen i hånden. Man kan se hele siden, men kigger med fra billede til billede. Lidt ligesom at se en film, understreger Marius, som ikke er tvivl om, hvad der gør en tegneserie god:

- Billeder og ord skal tilsammen danne en komplet og godt fortalt historie. Det er ikke nok, at ordene bare beskriver, hvad man kan se på billederne.

Bredt udvalg for flere alderstrin

De første tegneserier på Nota var mest tænkt til de 10-12-årige elever, for eksempel Valhalla-bøgerne om de nordiske guder. Siden er der kommet flere titler til.

- I dag har vi et bredt udvalg, så der både er noget for eleverne i indskolingen, som lige er begyndt at lære at læse, og for de ældre elever, fortæller teamleder Stine Duus Svendsen.

- På det seneste har vi blandt andet udvidet sortimentet med genrer som manga, fantasy og tegnede fortællinger i en lidt mere dyster stemning, oplyser hun.